Příčin
volebního neúspěchu
může být celá řada. Není možné je mít rozpracované během jednoho či dvou
měsíců, bez přesných sociologických čísel, statistik a povolebních průzkumů.
Přesto lze vypozorovat dva základní důvody neúspěchu KDU-ČSL. Tím prvním důvodem je celková změna image
strany v posledních měsících před volbami. Druhým důvodem je nezvládnutá volební kampaň.
1) Po nástupu předsedy
Kalouska se křesťanští demokraté stále více stávali budoucím partnerem ODS.
Postupně všem začalo být jasné, že pro vedení naší strany, budou po volbách
hlavním partnerem občanští demokraté.Předseda Kalousek to ještě umocňoval svoji
častou kritikou ČSSD a pochvalnými výroky na adresu pana presidenta. Celkový
mediální obraz naší strany se tedy několik měsíců před volbami radikálně
změnil. Bylo jasné, že hlas pro lidovce znamená hlas pro vládu s ODS. Tím
jsme ztratili před voliči jednu z našich tradičních výhod. Přestali jsme
vystupovat jako samostatná politická strana, která si hledá politické partnery
pro koaliční vládnutí až po volbách. Náš
koaliční potenciál neslouží pouze pro naše politické partnery, ale je i jedním z velmi důležitých volebních
taháků pro naše potenciální voliče. Jsem pevně přesvědčen, že tato celková
změna image strany, měla výrazný vliv
na náš volební neúspěch. Byla to velká politická chyba našeho vedení. I
přes častou kritiku, že strana lidová se jednou přidá k té straně, pak
zase k druhé, je právě náš vysoký koaliční potenciál vnímám našimi
potencionálními voliči velmi pozitivně. Byli jsme vždy vnímáni jako strana,
která brzdí vítěznou stranu v uplatňování svého celého programu, ve kterém
jsou vždy prvky krajních návrhů, jak levicových, tak pravicových. Tuto image
jsme bohužel ztratili. Stali jsme se pro mnohé stranou ocásku ODS, který dopomůžeme realizovat jejich program.
Neméně
významnou byla ztráta důvěryhodnosti našeho předsedy v Grossově aféře.
Razantní a moralistický přístup, které zvolilo naše předsednictvo a především
pan předseda Kalousek, vyvolalo ve většině společnosti přesně ty předsudky, se
kterými musíme jako strana bojovat. Že si hrajeme na morálně čistější než jsou
ti ostatní. Pan Kalousek v jednom svém rozhovoru píše o tom, že se mu
nedaří bojovat proti podobným předsudkům, které existují proti lidové straně.
Bohužel svým přístupem tyto předsudky ještě zesiluje. Místo toho, aby se
předsednictvo snažilo škodlivou image naší strany, jako spolku morálně vyšších
lidí, zbavit, tak se před volbami k této představě ještě samo přidalo. Pan
předseda si hrál na morálně čistějšího než ve skutečnosti je. A to lidé nemají
rádi a vždy to poznají. Morální
povyšování do politické komunikace s veřejností nepatří.
2) Volební kampaň je proces
politické komunikace před volbami, ve kterém se politický aktér, tedy politická
strana, snaží získat co největší množství hlasů. Každá parlamentní strana
v naší zemi má již pevné voličské jádro, které ji neopouští ani při
nejtěžších okamžicích. Pevné jádro je důležité a ve volební kampani se zaktivizuje,
aby pomohlo při kampani získat potencionální, dosud nerozhodnuté voliče. A
právě v tom vidím druhý důvod našeho neúspěchu. Volební kampaň má dvě
základní funkce. Zaktivizovat tvrdé voličské jádro a oslovit a získat
potencionální vytipované voliče. Bohužel zůstalo jen při tom prvním. Zvolit si jako hlavní nosné téma volební
kampaně téma rodiny , je pro stranu, ve které pevné voličské jádro rodinu
považuje za to nejdůležitější, snad nepochopením volebního marketingu a
marketingu vůbec. Je to něco podobného, jako kdyby firma vyrábějící čokoládu
svoji reklamní kampaň zaměřila pouze na ty, kterým čokoláda chutná. Každý ví,
že se musí zaměřit na ty konzumenty, kteří jejich čokoládu ještě neochutnali a
přesvědčit je, že jim chutnat bude. Volební kampaň KDU se zcela marketingově
nelogicky zaměřila na témata svých
věrných voličů. Ti se ovšem již nepřesvědčují, ale pouze aktivizují. Pro
naše další potencionální voliče téma rodiny není tím jediným nejdůležitějším
tématem. Vedle toho považují za stejně důležité sociální, zdravotní nebo
bezpečnostní témata. Při čtvrtečních pravidelných volebních debat lídrů
politických stran, se donekonečna opakující slova o rodině postupně spíše
stávala fraškou než nějakým politickým magnetem pro nerozhodnuté voliče. Nikdo
z nás nepochybuje, že rodina je základním kamenem naší společnosti, ale
křečovité předvolební opakování o její důležitosti nemůže přinést volební
úspěch. Zaměřit celý volební program na jedno velké téma, je v dnešní
postmoderní a vysoce fragmentované společnosti zcela nedostatečné a mylné. Členské
základny politických stran jsou stále více diferenční a jejich voliči
samozřejmě také. Existence jednoho
ideálního typu voliče nějaké konkrétní strany je již minulostí. Tato citace pochází z jedné studie SPD
v Německu, která byla publikována již v osmdesátých letech minulého
století a zcela výstižně popisuje změny, které se ve společnosti pomalu
prosazují. Připadá mi, že debata na toto téma v naší straně ani ještě
nezačala.
Silně unifikovaná volební kampaň byla proto
dalším nešťastným momentem. Jakoby si naši volební manažeři a předsednictvo
neuvědomilo, že je zde nové krajské rozdělení země. Celé západní, severní a
střední Čechy jsou specifickým místem, ke kterému je nutno přistoupit zcela
odlišně. Velmi nízká religionalita přímo nabádá k povinnosti potlačit naše
tradiční lidovecká témata a zabývat se problémy lokálními. Tím je především
problematika sociální, hospodářská, ekologická a sudetoněmecká. V celé
této oblast leží alfa omega našeho budoucího politického úspěchu či neúspěchu.
Katastrofální několikatisícové volební výsledky v těchto krajích nás musí
vyburcovat k radikální změně v činnosti naší strany v této
oblasti. A to především na úrovni programové. Domnívám se, že příští volební
parlamentní kampaň by měla být šitá na míru právě pro tyto oblasti. Tradiční
voliče tím určitě neztratíme. Témata jako obrana klasické rodiny, venkovského
života a rétorického antikomunismu, by v nich měla být odsunuta na okraj.
Dalším
charakteristickým rysem naší kampaně bylo odvolávání se na minulost. Že jsme splnili
vše co jsme slíbili v posledních parlamentních volbách. Dovolte, abych si
opět vypůjčil obraz z komerční sféry. Když automobilka představuje světu
nový model automobilu, nenajdete nikde zmínku o modelu minulém. Jestliže se
odvolává na minulost, tak jedině na
celkovou historii automobilky, která je zárukou kvality. Jinak se celá reklamní
kampaň soustředí na nový model. Podobné je to i v politice. Volební
program politických stran je něco podobného jako nový model automobilek.
Prodává se on, nikoliv ten minulý. Voliči samozřejmě mohou ocenit, že jsme
splnili naše sliby, ale rozhodovat se budou kvůli programu, který je jim teď
představován na příští čtyři roky. A buď je jim ten program sympatický nebo ne.
To, že nějaká strana v minulém období
splnila to, co slíbila, není již směrodatné. Podobné chyby se dopustila
i občansko demokratická strana se svoji kampaní „Dokázali jsme, že to
dokážeme“. Je to sice pěkné, ale má to
nulový volební zisk. Ve volební kampani se na minulost, a ani to té dobré,
nikdy nevyplatí odvolávat. Volby jsou v základním principu o budoucnosti
(aktem budoucím) a k tomu se musí podřídit i celková strategie a atmosféra
volebních kampaních.
Také
celková atmosféra naší volební kampaně nebyla dobře zvládnutá. Naše volební
akce byli bez nápadu a ospalé (až na světlé výjimky). Volební vlak nemohl
oslovit žádnou větší skupinu voličů (maximálně si lidé zabručeli, že to určitě
pro nás zařídil lidovecký ministr dopravy) a volební letáky s čajem Klidná
chvíle by uspaly i toho nejpřesvědčenějšího lidovce. Kampaň působila ospale a
křečovitě.
Volební
kampaň pro parlamentní volby 2006 byla nejhůře zvládnutá kampaň v celé
moderní historii KDU. Byla nudně ospalá, ale co především, politicky
marketingově nelogická. Prodávala a nabízela něco, co již měla jednou prodané.
Jestliže
první část příspěvku byla o konkrétních důvodech jednoho neúspěchu ve volbách,
smyslem druhého je něco víc. Jeden
neúspěch vyvolá možná změnu volebního štábu, nanejvýš změnu předsedy a pojede
se, tak říkajíc dál. Ovšem má to jeden háček a to v podobě možného dalšího
neúspěchu. Je tedy na čase si položit kardinální otázky: Jaká je budoucnost
křesťansko demokratické strany v českém politickém systému a proč KDU-ČSL
neroste v silnější politickou stranu. Uvnitř strany, a lze to cítit i
navenek, panuje neuvěřitelná sebejistota svých zaručených procent, která stranu
vždy do parlamentu nějak dostrčí. Vedle tohoto sebevědomí je to rezignace na
boj o další voliče, jako by většina členů byla nepochopitelně smířena s tím, že
lidovci nemohou dostat nikdy víc hlasů, a že budou vždy malou stranou. Chci
všechny tyto členy upozornit, že tato kombinace neopodstatněného sebevědomí a
nepochopitelné smířenosti dlouhodobě neobstojí. Strana, která resignovala na
svůj budoucí velký úspěch, je stranou, předem odsouzenou k pomalému
zániku.
Symbolem těchto dvou povahových
charakteristických postojů je v současné době předseda Kalousek – možná i
proto to není náhoda, že se stal právě v této době předsedou strany.
Kalouskovo sebevědomí a smíření vyjadřují zejména dva z jeho výroků. Zcela
nepochopitelné bylo jeho vyjádření těsně po volbách. Strana pod jeho vedením
utrpěla nejtěžší ztráty za posledních patnáct let a on smířeně prohlásí, že lidovci
dokázali, že jsou pevně zakotveni na parlamentní půdě. Tím druhým výrokem byla
jeho snaha o protiargument v jedné diskusi s novinářem. Ten se tázal,
zda nemá obavy o budoucnost lidovců. Vyjmenoval průměrné stáří členů,
každoroční pokles, velmi malý počet prvovoličů apod. Pan Kalousek mu odpověděl
klasicky po lidovecku. Že má doma schovaný nějaký výstřižek z novin snad
padesát let starý, kde jsou uváděny stejné argumenty pro postupné vymizení
tehdejší strany lidové. „No vidíte a my
jsme zde stále“ shrnuje pan předseda. Jenže doba je dnes jiná. To, zda pan
Kalousek resignuje nebo ne, není až tak důležité. Podstatná je změna celkové
atmosféry uvnitř strany.
1) Současný problém aneb co děláme špatně
Podle jednoho sociologického průzkumu, jsme se stali druhou
nejvíce negativně vnímanou stranou ve společnosti, těsně za komunisty. My,
kteří jsme doslova pravým opakem komunistického myšlení, jsme bohužel skoro tak
stejně velkou většinou společnosti negativně hodnoceni. V čem je chyba? Domnívám se, že rozlousknout tento problém
je alfou omegou našeho budoucího volebního úspěchu. Musíme si určit, co nás
oslabuje, co vyvolává tuto proti lidoveckou averzi a pokusit se, všechny tyto
negativní rysy naší politiky odstranit nebo změnit. Jde mi o celkovou změnu image
celého křesťansko demokratického hnutí u nás. Jedině tak, můžeme pomýšlet na
budoucí úspěch. Celkový obraz strany ve společnosti je nejdůležitější
politickou hodnotou v dnešní postmoderní době. Není důležité, zda tak
negativní stranou pro český stát opravdu jsme, důležitější je to, že jsme takto
vnímáni. A právě toto je jediným smyslem celé následující analýzy. Jde mi o to,
určit si, co kazí naši stranickou image a navrhnout, jak proti tomu bojovat. Sám jsem si určil tři kardinální
charakteristiky, které předurčují negativní pohled většiny společnosti na
KDU-ČSL. Jsou jimi tyto myšlenkové konstrukty: KDU-ČSL je stranou katolíků,
stranou zákazů a stranou bezpáteřní. Proč tomu tak je a jak proti nim bojovat?
1) Strana katolíků
Lidová strana je stranou všech, nikoliv
jedné třídy nebo vrstvy, všichni mají právo na živobytí. Tento úryvek je ze zprávy
výkonného výboru ČSL za období
1923-1926. Má to ovšem jeden háček a to dost podstatný. Podle analýzy
všech dostupných volebních výsledků od roku 1990, platí vzájemná proměnná – čím
větší katolická religionalita, tím lepší volební výsledky pro KDU-ČSL. Lidová
strana jež má být stranou všech, je proto i dnes, téměř devadesát let od vzniku
strany, jen toužebným přáním. Jsme stranou náboženského konzervatismu. I přes
četné programové a slovní ujišťování, že nejsme jen stranou křesťanské
politiky, ale také zastánci evropských konzervativních tradic, jsme našimi
voliči a všemi ostatními, vnímáni jen jako strana konzervatismu náboženského,
respektive katolického. Nejsme stranou všech, nejsme široce rozkročenou
stranou, nejsme stranou občanskou. Jsme stranou vrstvy věřících katolíků nebo
přesněji stranou oblastí, kde katolická religionita měla nebo má silné postavení.
Bohužel
pro většinovou společnost jsme prodlouženou rukou církve, která tak se snaží
zvětšovat svůj vliv. Černokabátníci a podobné „přezdívky“ jsou běžným
používaným slovníkem většinové společnosti, když mluví o politicích KDU-ČSL.
Změnit tento rozšířený obraz lze pouze dlouhodobým a neustálým zdůrazňováním,
že víra v boha nebo členství v nějaké církvi není podmínkou pro
podporu KDU-ČSL.
Prvním a nutným předpokladem k tomu,
je odmítnutí používání církevního jazyka. Oslovování „Bratři a sestry“ do
moderní politiky už opravdu nepatří. Nejenom, že se tím u většinové společnosti
zesměšňujeme, ale zároveň tím přenášíme křesťanskou víru do života politické
strany, ve které nemusejí být věřící nebo mají odlišnou víru. Politická strana
není náboženským spolkem, není sportovní organizací, je to mocenská instituce,
která provádí v moderní demokratické době politiku a řízení státu.
Církevní symboly a jazyk do politické reality moderní strany nepatří. Buď
budeme budovat občanskou, široce rozkročenou stranu, stojících na
konzervativních a křesťanských hodnotách, nebo spolek věřících katolíků.
S církevním jazykem také souvisí další „lidovecký nešvar“. Tím je
časté volání po morálce, po morálnější politice a lidech v ní. Vyzdvihování
těch, kteří jsou věřící, jako těch lepších, morálnějších. Jak již jsem se
zmiňoval v Analýze voleb 2006, přesně tuto chybu udělal i předseda
Kalousek. Musíme začít bojovat
s představou, že víra v Boha činí člověka morálně vyšším a ponechat
podobné úvahy mimo rámec politiky strany. Křesťanské hodnoty pomoci druhým,
lásky a odpovědnosti, jsou přijaty i lidmi bez víry. Jsou univerzální a široce
rozšířeny a sdíleny mnoha lidmi. To, že se tyto lidi nedaří dlouhodobě získat
na stranu lidovců, je dlouhodobá prohra celé strany. A právě upřednostňování
sdílené víry před sdílením hodnot, je jednou z dalších příčin, proč se
lidovcům nedaří vyjít z ghetta menšinové strany. Tématem sdílených
hodnot se zabývám v závěrečném příspěvku. Podle mého názoru jde o koncept,
který je alfou omegou budoucího úspěchu lidové strany.
2) Strana
zákazů
Druhou
negativní, všeobecně rozšířenou představou o křesťanských demokratech, je
jejich přílišný negativismus. Je to často to jediné, na co si lidé vzpomenou
v souvislosti s lidovci. Bohužel
politika KDU-ČSL je pro většinu lidí vnímána především prizmatem čtyř problémů.
Jsou jimi drogy, homosexualita, interrupce a eutanazie. Ke všem těmto problémům
zaujímáme silně negativní pohled a reprezentujeme menšinovou část společnosti.
Na jedné straně je dobře, že si dokážeme udržet svůj názor a neměnit ho, když
se to zrovna nehodí, ale neměli bychom být k těmto, sice velkým a
důležitým tématům, poněkud shovívavější, méně radikální? Není to škoda, že naše
politika je zúžena „pouze“ na tyto
čtyři problémy a ostatní jsou v pozadí? Copak smyslem a hlavním posláním
křesťansko demokratického hnutí je zakazování drog, odmítání homosexuality a
interrupce? Shovívavost, pochopení a
tolerance jsou podstatnými rysy křesťanské víry a měli by být podstatnými rysy
i politiky KDU-ČSL. Sociální
konzervatismus, jak lze politologicky nazvat křesťansko demokratické hnutí,
není o zákazech, ale o příležitostech každého svobodného občana. Je to silně
optimistická, pozitivní a životní filosofie. Celkem nepochopitelně tomu u nás
není. Straně zákazů (posledním „naším“ hitem je, co jiného, než zákaz kouření)
se asi stěží podaří překonat onu vysněnou desetiprocentní hranici.
Je až podezřelé, že
všichni členové mají stejný názor na homosexualitu, na užívání drog, na legální
rozsah interrupcí či eutanazie. Domnívám se, že tomu tak není. Ale k tomu,
aby hlasitěji řekli svůj názor jim brání právě ona hluboce zakořeněná
představa, že tyto a podobné témata, jsou podstatou celého křesťansko
demokratického hnutí. Je na čase nahlas říci, že tomu tak není. Politika
křesťanského demokratismu, jak vznikla po druhé světové válce v Evropě,
nevznikla, aby bránila registračnímu partnerství homosexuálů, aby kriminalizovala
potraty a eutanazii. Nevznikla pro ochranu mládeže před drogami a jinými
nástrahami moderní společnosti. Aby ochraňovala a podporovala jediný model
rodiny, který stojí a padá se svatbou v kostele a jiný pohled na rodinu
považuje za cestu do morálního bahna. Jde o politické hnutí, které je
samozřejmě mnohem širší a především zcela o něčem jiném. Bylo to hnutí, které
dávalo lidem po druhé světové válce naději, perspektivu svobodné, v míru
žijící, tolerantní společnosti, ve které panují takové zákony, které nedovolí
rozšíření masové chudoby, ale ani nebrání tvorbě neomezeného bohatství.
Podstatou takové společnosti, je potom svobodný člověk, který má svá práva,
která mu nesmí nikdo vzít, ale také má své povinnosti, jak soukromé, tak i
zákonné, jež jsou od něho očekávány nebo vynucovány. Opírá se především o svůj
rozum, víru, pokud ji má, rodinu a nejbližší okolí. Na svoji vlast je patřičně
hrdý, protože si je vědom hodnoty národa. Ale zároveň si je vědom, že na tuto
hrdost mají právo i ostatní členové jiných národů. Nezapomeňme, že u základů
evropské integrace stáli právě přední křesťanští demokraté. Zkrátka tím life motivem celého hnutí byla
pozitivní filosofie, že lidé mohou žít svobodně, přesto s povinnostmi, v
míru, ale přesto v bezpečí a v blahobytu, ale zároveň bez velké bídy.
Politická strana má jedno velké poslání. Nabízí lidem, že bude realizovat
jejich představy o lepším světě. Pokud to nedokáže, nachází se na cestě úpadku.
Současná KDU-ČSL je zde spíše od toho, aby něco ochraňovala a zakazovala.
Nenabízí pozitivní výhled na budoucnost. Proto je velmi často většinovou
společností vnímána jako strana zpátečnická, strana zákazů a výhružek. Mějme na
paměti a připomínejme si jeden výrok G.W.Bushe: „Někteří, kteří by jinak souhlasili s konzervativní filosofií,
odrazuje příkrý tón. Já jsem určil jiný tón. Jsem konzervativec
s úsměvem“.
3. Strana bezpáteřní
Lze vypozorovat častou bezmocnost našich předních politiků,
když je jim vyčítáno, že jednou se přidají k té straně, pak k té
druhé, že je to projev politické chytristiky a vypočítavosti. Kam vítr, tam
plášť. Od politických komentátorů je nám vyčítána programová flexibilita, že
neexistuje nic, jako politický střed a neustále nás nutí, zařadit se na
pravolevé ose. Místo toho, abychom dávali vždy stejnou odpověď, tak se jednou
dočkáme výpovědi od onoho našeho čelního představitele, že tedy spíše více
napravo, pak od druhého, že tedy více nalevo. Jednoduše jsme přistoupili na
jejich hru a v očích široké veřejnosti jsme se ukázali přesně takoví, jaké
nás chtěli komentátoři ukázat. Že jsme podobojí. Jeden novinář dokonce napsal,
že proces lidovizace, tedy, že politické strany jednají s kýmkoliv, jen
jestli jim to přinese politické držení moci, proběhl na celé české politické
scéně. To, co dříve předváděla, dle jeho názoru, pouze strana lidová, dnes dělá
každá strana. Tato naše údajná politická bezpáteřnost je nám potom často
předhazována a po mnoho let se této nálepky nemůžeme zbavit. Pan Kalousek se
domníval, že aby toto naše stigma odstranil, musíme se jednou provždy
rozhodnout, na kterou stranu patříme. Která to je, není třeba osvětlovat. Byl
to jeho největší strategicko politický omyl.
Křesťansko demokratické hnutí je součástí celého myšlenkového
proudu, který se nazývá konzervativní. V evropském politickém myšlení od
19. století existují tři základní politické proudy. Tím prvním je liberalismus,
reprezentující u nás ODS, druhým je socialismus, který představuje ČSSD a třetí
je konzervatismus, který se u nás dělí na konzervatismus náboženský, který
reprezentuje KDU-ČSL a světský, který se pokouší pro sebe získat ODS. Všechny politické strany v Evropě jsou
potom zařaditelné do těchto proudů. Některá do jednoho, jiná i do více.
Jestliže existuje nějaké obrazné vyjádření politických preferencí, tak to
nikoliv na ose levice vs pravice, ale na trojúhelníku, kde každý ze tří vrcholů
reprezentuje tyto základní politické směry. Pravolevé vidění světa je
zjednodušující. Ale musíme brát realitu takovou jaká je. Nemá cenu vydávat
energii na vysvětlování, že je to spíše trojúhelník, než-li osa, který odráží
politickou realitu. Politické rozdělení na pravolevé ose je již tak zakořeněné,
že se musíme přizpůsobit. A na této ose,
kde vlevo je socialistický tábor a vpravo antisocialistický, je hnutí
křesťansko demokratické jednoznačně uprostřed. Jedině pevné trvání na politice
středu a prosazování, že KDU nepatří ani nalevo, ani napravo, nám může přinést
dlouhodobý úspěch. Musíme neustále trvat na tom, že jsme samostatný politický
proud a naše politika je politikou středu a středového voliče. Nesmíme se
nechat vtáhnout do debat, zda více napravo nebo nalevo. Tím vždy nahrajeme svým
protivníkům. Pevné setrvání a důsledné obhajování středové pozice je jediná
zbraň, jak se postupně nálepky bezpáteřní strany zbavit. Přestaňme se navzájem
nálepkovat levým či pravým křídlem strany. Buďme hrdi na svoji pozici, na svůj
koaliční potenciál, zásadně si partnery vybírejme až po volbách a dávejme
najevo, že nikoliv my, ale oni nás budou potřebovat. Přestaňme se stydět za
svoji pozici středu a naopak ji hrdě prosazujme. Vždy platilo, že nejlepší
obranou je útok. Pozice středu nám momentálně může pomoci v senátních
volbách. Nebojme se příliš levicových ani pravicových hlasů. Ve druhém kole se
nám mohou hodit.
Naším společným úkolem
je proti těmto nálepkám bojovat. Jen tyto tři rozšířené myšlenkové konstrukty
nám ubírají statisíce potencionálních hlasů. Pokud se nedokážeme těchto
nálepek zbavit a to důsledným potíráním příčin, které jsou pouze na naší
straně, nikoliv v té většinové společnosti, která nám je prý nespravedlivě
dává, tak nás čeká politická budoucnost trpaslíků. Musíme na této změně tvrdě a
dlouhodobě pracovat a neukájet se představou, že těch svých několik procent
vždy získáme.
2. Budoucí problém aneb co dělat
Hlavní
podstatou celé mé představy o budoucím směřování KDU-ČSL je koncept přirozeného
konzervatismu. Jsem přesvědčen, že jedině ten může přinést náš budoucí
politický úspěch.
Politický konzervatismus je v Čechách
mrtev. Přežívá pouze jako životní filosofie, která má ovšem minimální vliv na
politické preference jejího nositele. Není nic neobvyklého, když volí liberální
nebo dokonce socialistické strany nebo nejde k volbám vůbec. Touto prací
bych proto rád přispěl k oživení politického konzervatismu jako jedné
z nejdůležitějších, nejoriginálnějších a nejcennějších evropských
ideologií. Věřím, že KDU-ČSL nejen že může přežívat na české politické scéně, ale i růst ve třetí
dominantní sloup českého stranického systému.
Je
životně důležité pro křesťanskou demokracii pracovat na vytvoření projektu pro
znovuzrození politického konzervatismu v Čechách. Nic neexistuje
v politice bez snahy, bez iniciativy. Buďme aktivní, iniciativní, snaživý,
společně dokažme konzervatismus oživit. Protože pokud se nám to nepodaří, bude
přetrvávat současný status současnosti (přirozeně konzervativní voliči jsou rozptýleni)
nebo se to časem podaří jiné politické straně. Je to v životním zájmu
křesťanské demokracie a všech jejich sympatizantů. Pojďme společně na cestu
renesance politického konzervatismu. Ale kde tu cestu hledat a jaká vlastně je?
V politickém světě je velmi oblíbený termín třetí cesty. Ovšem
pouze v debatě uvnitř socialistického tábora. Tak, jako neokonzervatismus
je debatou uvnitř konzervativního tábora nebo zase neoliberalismus tábora
liberálního, tak třetí cesta tábora socialistického. Tento termín ovšem
vyvolává v pocitech lidí očekávání něco nového, co tu ještě nebylo, nějaké
jiné alternativy. Pojmy jako neoliberalismus nebo neokonzervatismus naopak
zdůrazňují, z jakého myšlenkového tábora vycházejí. Vraťme proto uvažování
o třetí cestě na zem, do reality. V západním politickém myšlení existují
tři základní politické cesty. Je to cesta liberální, socialistická a
konzervativní. To jsou tři základní, neměnné cesty, který udávají směr. Vše
ostatní jsou jen kosmetické změny. Tyto cesty totiž vyjadřují základní
přirozenosti lidského chování. Přivlastněme si proto v českém politickém
prostředí tento termín třetí cesty a staňme se politickým vyjádřením jedné
přirozené vlastnosti lidského charakteru, který stojí na opatrnosti, zdravém
rozumu, odpovědnosti, důvěře ve svoji rodinu, přátele a ve svoji vlast. Pojďme
budovat tuto třetí cestu, cestu politického konzervatismu na české politické
scéně.
V této koncepci oživení politického
konzervatismu v čele s KDU-ČSL, je nejdůležitější teorie přirozeného
konzervatismu. V české literatuře je již dnes dostatečné množství knih o
konzervatismu. Mě jde ovšem o něco jiného. Jde mi o popsání toho, čemu říkám
přirozený konzervatismus nebo přesněji, žitý konzervatismus. Naším společným
zájmem by mělo být definování a určení těch lidí, které můžeme označit jako za
přirozeně konzervativní. Jsou to lidé, kteří se sami za konzervativce neoznačí,
je to pro ně příliš akademické slovo,ale svoji životní filosofií, náturou,
životními postoji stojí v konzervativním táboru společnosti. Všechny
moderní analýzy volebních kampaní tvrdí, že dnes neexistuje přirozená voličská
třída nebo skupina nějaké strany (Giddens,
Keller). Podpora se musí hledat u každého člověka, v jakékoliv skupině
nebo místě se nachází. Jestliže faktor třídní nebo lokality postupně mizí,
základní rozdělení společnosti nikoliv. A to rozdělení na základě politických
charakterů jedinců. Místo toho jsme stranou, která nikoliv konzervativně, ale
konzervačně žije stále ve starém světě. Zdůrazňujeme lokální a náboženské
rozdělení společnosti. Hledáme naše voliče starým způsobem. Hodnotíme politiku
podle stále stejných rozporů, které byly dominantní pro 19. a 20. století. –
rozpor státu vs církve, města vs venkova apod. Používáme starý typ volebních
hesel, jako např. strana venkova nebo rodiny. Jenže společenské poměry se
změnily a tudíž se musí změnit i politický marketing a oslovování voličů.
Naším
cílem tedy nesmí být oslovování nějakých skupin lidí žijících na určitém místě
nebo tříd, které mají podobné sociální postavení, ale oslovování přirozeně
konzervativních lidí, žijících na jakémkoliv místě, nebo v jakékoliv
příjmové skupině. Nemělo by nás zajímat kde a za kolik, ale jak žijí. Politická
strana, která se soustředí na oslovování vytipovaných skupin, v dnešní
postmoderní, vysoce fragmentované a individualizované společnosti nemá, příliš
velké šance na úspěch.
Naším
úkolem je vydefinovat si ideální typ voliče KDU a to na základě povahových
rysů, životních postojů, zkrátka podle životní filosofie. O něco podobného se
před volbami snažila sociální demokracie. Více se rozkročit a získat lidi
společné filosofie, např. snaha Jandáka získat i věřící lidi, kteří mají
socialistické postoje. V budoucnu bude vyhrávat ta politická strana, která
se bude soustředit na konkrétní skupinu obyvatel, jež jsou spojeni společnou
životní filosofií. (Toffler).
Na
politicích křesťanské demokracie je potom tento typ lidí přesvědčit, že právě
oni budou nejlépe hájit jejich zájmy.
3) IDEÁLNÍ
TYP VOLIČE KDU-ČSL
Jestliže chceme reprezentovat přirozeně konzervativní část společnosti, nelze to bez toho, aniž si určíme, co to vlastně přirozeně konzervativní znamená. Ústřední hodnoty politického konzervatismu jsou tradice, zdravý rozum, pragmatismus a vlastenectví. Konzervativní člověk je ze své podstaty středový. Odmítá jakékoliv extrémy, vyznává osobní svobodu, ale zároveň rozumí a akceptuje, že existují i společenské zájmy. Je to člověk zásadně neideologický. Z toho důvodu více pohyblivý a nezakotvený ve stranickém systému. V minulém století pevné a disciplinované ideologicky zakotvené voličstvo, bylo podstatným rysem politického života. To se dnes vytrácí a ideologicky nezakotvených je stále více. Jsou to lidé slepě nedůvěřující všem státním a stranickým institucím, kteří ctí individualitu, ale zároveň nesmírně rádi komunikují. Zkrátka získávají několik základních charakteristik přirozených konzervativců. Jeden náš přední sociolog napsal, že není nic absurdnějšího, než konzervativec sledující reklamu. Je to nepochopení podstaty konzervativních hodnot. člověk může být svobodomyslný v otázce sexu a rodinného života a přesto ho můžeme označit za politického konzervativce. Konzervatismus není přísné dodržování sexuálních zvyků a hodnot. Je to životní postoj, který stojí na principu středu, vyvarování se extrémnostem. Současná prezentace konzervatismu je příliš spojena s církevními názory na morálku a společenský život. Otázka rodiny, drog, sexu a evoluční teorie jsou ústředními rozkoly, které dnes oddělují od sebe konzervativce a liberály. Jenže nebylo tomu tak vždy. Před 200 lety, v době Francouzské revoluce, tedy v době, kdy se formoval moderní politický konzervatismus, základními rozkoly mezi liberály a konzervativci, byly republika vs král, laický stát vs konfesní stát. Ale pod těmito rozkoly bylo ještě něco hlubšího. Byla to základní pochybnost lidí, a i politických myslitelů, že revoluční, násilné a rychlé změny, nemusí vést k úspěchu.
To je hlavním důkazem
toho, že konzervativní postoje zde nejsou od dob Francouzské revoluce, nebo
nejsou dány současnými názory církve na společenské změny, ale jsou stálé
v celé historii lidstva. Obsah konzervativního smýšlení se může měnit, ale
forma zůstává. A právě dnes žijeme v době, kdy se tento obsah zase jednou
mění.
Jestliže podstata přirozeně konzervativního člověka je jeho
umírněnost a středovost, zůstává zde problém s jeho vydefinováním. To je
totiž dnes velmi obtížné. Současný ideální středový volič se neblíží čistému
vínu, ale hodně namíchanému koktejlu. Poměr namíchaných názorů může být téměř
jakýkoliv. Individualizovaný pohled na
osobní život (sex, manželství, forma rodiny) vs požadavky na bezpečnost ze strany státu ,
sociální požadavky státu na veřejné služby vs nízké daně pro větší možnost
vlastní seberealizace nebo svoboda pohybu vs přísné imigrační zákony, které
ochrání naši národní identitu. Toto vše by nás, křesťanské demokraty, nemělo
odradit od toho, abychom v těchto voličích neviděli svůj potencionální
politický zisk. Kdo získá tyto ideologicky nezakotvené voliče, kteří posvátně
ctí svoji individualitu, ale přesto požadují v některých oblastech silný
stát a uznávají společenské zájmy, které by měl vykonávat stát, bude úspěšný v
příštích volbách. Politici a členové strany
si musí zvyknout na situace, že i naším voličem může být člověk, kterému nevadí
žít na hromádce, kterému nevadí registrace homosexuálů, kterému nevadí svobodný
přístup k sexu apod. Naopak bude požadovat a to ve zcela tradiční
konzervativní tradici, silnou ruku státu v zajištění bezpečnosti nebo přísnější
zákony pro imigraci nebo zdůrazňování národní hrdosti. Tento koktejl
postmoderních středových hodnot, je moderní verzí konzervativních postojů a je
určující pro náš budoucí úspěch. Pro mnohé to nebude sympatické, ale je to
životaschopné.(John Gray)
Na pozadí
kombinace širokých individuálních svobod (sex, zábava, rodina a mobilita apod.)
a na druhé straně vyznávání pečovatelského státu v oblastí zdravotnictví,
vzdělání a bezpečnosti si můžeme rozebrat a kritizovat poslední volební program
křesťanských demokratů. Ústřední hesla byla zvolena rodina a venkov. KDU se
prezentovala jako ochránkyně tradiční formy rodiny, která jako jediná může
zachránit demografický, ekonomický a morální úpadek současné společnosti a
venkova, jako místa idealizovaného soužití odpovědných lidí, kteří se dokáží
samy o sebe postarat a přitom ještě myslet i na druhé. Promiňte, ale náš
volební parlamentní program mi místy připomínal knížky Boženy Němcové. Na druhé
straně byl silně antisocialistický. Jako jediná parlamentní strana jsme
otevřeně obhajovali školné a platby ve zdravotnictví. Co si nakonec nedovolila
ani ODS, jako strana liberální. Tento
koktejl antisocialistické rétoriky a idealizovaných představách o společnosti,
byl, zdá se, pro mnohé jen těžko stravitelný.
Jak můžeme vidět, program křesťanských demokratů byl zcela opačný, než
je dnes průměrný středový volič, kterého tím můžeme považovat za přirozeně
konzervativního. Témata jako sex, forma rodiny, zábava apod. jsme ponechali
v pevně vymezeném rámci, kdežto tradiční pečovatelský stát jsme se snažili
odbourat. Prezentovali jsme se nakonec více jako strana antisocialistická a
nábožensky tradicionalistická, než jako konzervativní. A to byla a také je podstata všech našich
problémů. Dokud se těchto programových excesů a omylů nezbavíme, nezbavíme se
ani našich neúspěchů a nálepek, které jsou nám dávány. Zbavme se kazatelského a
moralistického jazyka. Jsme politickou stranou, nikoliv občanským sdružením.
Staňme se stranou, která bude hájit středového voliče, který má konzervativní
životní krédo.
Každá politická strana musí svádět dva základní paradoxní
boje. Bojovat za svůj program a na druhé straně proti těm částem programu,
které ubírají potencionální hlasy. Úspěšná strana je potom ta, která si udrží
podstatu svého programu, svých idejí, na kterých je postavena, ale zároveň
dokáže se zbavit těch částí, které ubírají voličské hlasy, nejsou tak primárně
důležité a neumožňují pozdější realizaci těch podstatných částí programu
strany. V KDU-ČSL nadešel čas,
abychom se těch částí programu, které
nám ubírají potencionální voliče postupně zbavovali, abychom se naučili novému
politickému jazyku, novému politickému marketingu. Musíme si určit, co nám
ubírá nejvíce hlasů. Podle mého názoru jsou jimi skutečnosti, že jsme pouze
stranou katolického konzervatismu a stranou příliš antisocialistickou a tudíž
pro mnohé občany antisociální. Musíme se více rozkročit, zastupovat více
rozdílných skupin lidí, které ale spojuje jedna společná životní filosofie přirozeného
konzervatismu. A kteří lidé to jsou, jak je poznáme? Náš program musí mít
povahu politického průvodce, přehledné politické mapy, která poskytne našim
potencionálním voličům se v něm snadno orientovat a zjistit tak, že právě
lidovci jsou stranou, která bude nejlépe hájit a reprezentovat jejich životní
hodnoty a názory. (Jan Keller trefně
poznamenává, že nejoblíbenější knihou postmoderního člověka je průvodce, strana
která dokáže svůj program načrtnout jako průvodce, má reálnou šanci na úspěch.)
Do konzervativního
proudy vždy patřilo zdůrazňování národní hrdosti. Zatím v boji o tyto
voliče národovce jsme neúspěšní. Měli bychom být více ostražití
k jakýmkoliv snahám o revizi Benešových dekretů, neškodilo by i
zkritizovat některé církevní hodnostáře, že navazují příliš těsný dialog
s extrémními skupinami vyhnaných Němců.
Další naší povinností je získat na svoji stranu všechny
nábožensky smýšlející lidi – nebýt jen úzce spojeni s katolickou verzí
křesťanství, více se otevřít i alternativním směrům, lidem, kteří nepřemýšlejí
jen o hmotných statcích, což je další atribut konzervativních lidí. Populárně řečeno, čtenáři Coelha jsou
zároveň i našimi možnými voliči.
Před KDU-ČSL je dlouhá cesta změn. Buďme rádi, že tuto cestu
máme.