Vážení pražští lidovci,
Dovoluji si
předložit k diskusi několik připomínek k materiálu, nazvanému „Praha-místo
k žití“, který mi byl předložen v polovině dubna 2002 na schůzi
obvodního výboru Prahy 2.
Je mi jasné,
že tento materiál byl pouze prvním náčrtem volebního programu pro Prahu. Určitě
v něm došlo ke změnám a mnoha dalším vylepšením, na které však nemohu
reagovat, neboť nemám k dispozici žádnou novější verzi.
Heslo
„Praha-místo k žití“ se mi moc nelíbí. Evokuje totiž výraz „k přežití“
nebo dokonce „k dožití“ neřku-li „k nežití“. Není v něm nic osobního,
zavazujícího, aktivního, dynamického. Je příliš negativní - copak už dnes není
k žití?
Dovoluji si navrhnout
k všeobecné rozpravě jiné varianty volebního hesla:
-
Praha - Komunikující
město (aneb Pražané, pojdťe si povídat!)
- Praha – město s mosty mezi břehy, s mosty mezi lidmi (popř. doplnit jako první: s mosty mezi staletími…)
-
V Praze (jsme)
jako doma! (popř. doplnit: Vy také!)
- Praha – stokrát jinak!
Osobně
považuji za nejlepší heslo druhé, s těmi mosty. S mosty by se dalo
velmi dobře graficky pracovat.
Variantu
jedna použila ve volbách 1998 KDU-ČSL Praha 2 a myslím, že celkem úspěšně.
Variantu
třetí bych v tuto chvíli spíše poradil ODS, nám až za pár let. Tedy
doufám. (ale třeba bychom tím heslem ODS už dnes pěkně namíchli!)
Čtvrté a
poslední heslo nepovažuji také za špatné, zpětně bych ho s radostí použil
v minulé kampani, kdy náš lídr útočil čelně na primátora. To letos asi
nepůjde, nicméně v opozici jsme stejně, tak to můžeme pojmout právě jako
receptář na „drobná i větší“ zlepšení. Heslo evokuje i kuchařku s dobrými
recepty a zároveň říká: „stokrát jinak…ale vždy krásná a naše!“
Přiznám se, že
úvod mi připadá příliš dlouhý. Obecné formulace tohoto typu budou mít všechny
strany. Buď jen tři krátké věty (za nejpádnější a pro nás
nejcharakterističtější považuji čtyři body: omezení konfliktu zájmu
zastupitelů, zapojení místních komunit, činnorodá spolupráce s ostatními,
prostor pro rodinné aktivity) nebo raději krátký dopis pražského lidoveckého
lídra občanům s fotografií.
Zvláštní
poznámku si dovoluji učinit u tzv. zadluženosti města. S pojmem
zadluženost bych radil postupovat velmi obezřetně. Zadluženost totiž vzniká mj.
také dlouhodobým koncepčním investováním, např. v dopravní nebo bytové
infrastruktuře. To je určitě zdravá zadluženost, nezdravá zadluženost je např.
záporné hospodaření v důsledku příliš zbytnělé administrativy.
III. Moderní správa města
Všechny další mé návrhy a změny si dovolím pro snazší orientaci
v textu podtrhnout, můj komentář k původním návrhům je
v textu proloženým písmem:
-
Chceme podněcovat dialog s veřejností nebo chceme s Vámi vést trvalý
rozhovor
-
Pravidelný dialog představitelů města a našich zastupitelů s veřejnými
organizacemi….
-
Myslím, že není dobře
občanu říkat, že ho „chceme zapojovat do kampaní“.
-
Rozšíření otevírací doby pro veřejnost nejméně o jeden den
či alespoň několik hodin
-
možnost domluvit si telefonicky v některých odborech
přesnou dobu na konzultace či předání žádosti bez nutnosti čekat ve frontě
-
„využijeme všech dostupných nástrojů“ – vyjmenovat nástroje nebo neuvádět!
-
„koordinace postupu státní a městské policie“ – konkrétně uvést způsob koordinace, např.
porada velitelů a primátora každý týden
-
Preventivní působení městské policie je pro nás významné –
zveřejníme předem většinu akcí městské policie – např. kontroly parkování,
ochrana zeleně, pejsci na chodnících apod.
-
„podpora jen důvěryhodných organizací při prevenci drog“ – my bychom snad někdy mohli podpořit i
nedůvěryhodnou organizaci?
-
Omezíme velkopološnou reklamu – agresivního vetřelce do
našeho soukromí
-
„Vyhlásíme tvrdý boj organizovanému zločinu“ - na
to nestačíme, k tomu nemáme prostředky, to má dělat někdo jiný, neslibujme
něco, co nemůžeme dodržet!
-
Jestli proti něčemu
bojovat, tak proti hernám a nočním zastavárnám!
-
Finančně podpoříme vznik ordinací v místech, kde je
prokazatelně nižší možnost využít možnosti výběru lékaře (četností ordinací,
dopravní dostupností i pro starší osoby apod.)
-
Osobně si myslím, že
v některých městských částech není již třeba podporovat další privatizaci
bytů.
-
Pokud město bude dále
privatizovat, nebude mít mnoho možností jak napomoci získat důstojné bydlení
pro mladé rodiny! Úvěry od MHMP?
-
Což takhle veřejné
počítačová databáze s údaji o obecním bytovém fondu?
-
Budeme usilovat o převedení taxislužby Praha pod jediného
provozovatele s přísnou kontrolou ze strany města (a
proč ne?)
-
Přísná kontrola přidělování parkovacích míst pro postižené
a zároveň spolupráce s postiženými, kterým někdo zabere místo (do dnešní
doby neexistující)
-
Zavedení tzv. malých ekologických autobusů do městského
centra – a tedy i tvorba nových linek
-
Elegantní řešení dopravy na Václavském náměstí formou
futurologické tramvaje – pohyb jen od Můstku k NM (popř. k Máji,
Prašné bráně, Hlavnímu nádraží, Nuselskému mostu – viz. následující bod
-
Omezení dálnice v Praze 1 a 2 na pouhé dva pruhy a
jejich sjetí do jediné ulice, uprázdněnou ulici v druhém směru využít na novou
obrovskou „pěší“ třídu, obdobu osy Prašná brána – Národní divadlo. Takový
projekt by změnil děsivou podobu určité části Nového Města, kterou tato část
města trpí již nejméně čtvrt století. Lidé by získali novou perspektivu, Praha
by ožila vášnivými diskusemi o tomto projetku, který by přitom vrátil Praze
konce 19. století ztracenou důstojnost a lesk! NEBOJME SE UVÉST DO POLITICKÉHO
ŽIVOTA VIZI, PŘÁTELÉ!! Nebo řekneme našim potomkům, že ta hnusná dálnice se
bude plazit u jejich domova i za dalších 15 let? To jim nedáme ani naději?!? I
u velkých projektů v zahraničních velkoměstech musel někdo v jednu
chvíli říci: teď jdeme do toho, skončí to za 15 let - až tady u moci nikdo
z nás nebude - ale bude to stát za to!!!
-
Umožníme výstavbu podzemních garáží jen tehdy, jestliže se
v oblasti garáží podaří z povrchu odebrat odpovídající množství
parkovacích míst.
-
-
Monitorování „bilance
zeleně“ je skvělý nápad, který lze použít ve velkém i v malém!
-
-
Jsem pro, aby MHMP
připravil cyklus „přednášek“, ve kterých by zaměstnanci (ředitelé odborů) či
politické vedení města přístupnou formou vysvětlili občanům, novinářům (popř. i
jiným politikům) z čeho se skládá příjmová a výdajová část rozpočtu
v určité oblasti, jaké jsou tzv. obligatorní platby a o jakých finančních
prostředcích rozhoduje samotné politické vedení města.
-
Rozhodnutí MHMP v oblasti ochrany památek budou
zveřejňována na veřejných prostranstvích (nástěnkách)
-
- Bez připomínek
-
příliš výkladové.
Z rychlé četby této kapitoly jsem zachytil jen kritiku velkých obchodních
center, které likvidují malé prodejce. Zbytek je pro voliče, zdá se mi,
nepřínosný.
Pokud byste měli zájem podívat se na Komunální program KDU-ČSL v Praze 2, doporučuji internetovou adresu http://praha2.kdu.cz.
S přátelským
pozdravem
Jan Czerný
Místopředseda KDU-ČSL Praha 2
Dne 27. května 2002