Stanovisko klubu KDU-ČSL k rušení základní školy

 

Vážený pane starosto, vážení zastupitelé, vážení spoluobčané,

Obvodní rada předložila tomuto zastupitelstvu návrh usnesení, jehož případné schválení by významně zasáhlo do života více než 300 dětí ve školním věku, jejich rodičů a učitelů.

Toto rozhodnutí tedy není jen pouhým technickým opatřením, ale skutečným lidským problémem, jenž je třeba brát absolutně vážně a odpovědně.

Hned v úvodu však musím s lítostí konstatovat, že tento postoj patrně chyběl lidem, kteří připravovali pro toto jednání materiály. S tak odbytými podklady jsme se ještě na tomto zastupitelstvu nesetkali a předem upozorňuji, že budeme jako klub požadovat vyvození personálních důsledků.

Za klub KDU-ČSL dále prohlašuji, že odmítáme přijmout rozhodnutí o zrušení školy na základě předložené podkladové zprávy.

Nejen zastupitelé, ale i další lidé spojení se školstvím, již dlouhou dobu požadovali předložení dlouhodobé koncepce rozvoje školství na Praze 2. To, co jsme nyní našli v našich složkách, se sice tváří jako koncepce pro střednědobé období, ve skutečnosti se však jedná o velmi vágní a ničím nepodložené proklamace, které ve svých praktických důsledcích nepřekročí horizont příštího roku.

Ptáme se, jak je možné, že jsem neměli včas k dispozici počty předškolních dětí, které dnes bydlí na obvodu Prahy 2, a jejich zařazení do tzv. spádových oblastí.

 

Ptáme se, jak je možné, že v materiálu se neobjevily výsledky hospodaření základních škol a hodnocení práce ředitelů základních škol za období 1997-1999, tj. analýzy, kterou si Obvodní rada cení 18 tisíci korunami, které vyplatila jako mimořádnou čtvrtletní odměnu vedoucí tohoto odboru.

Zajímá nás, jak je možné, že v důvodové zprávě není zařazena kvalifikovaná prognóza vývoje obyvatelstva na dalších nejméně 15 let. Na papíru, jenž považuji za výsměch tomuto zastupitelstvu, není uveden ani zdroj, ani žádný vysvětlující text.

Dále se ptáme, jak je možné, že v materiálech není uvedena ekonomická náročnost zrušení celé jedné školy a převedení žáků do školy druhé? I plánované využití uvolněné budovy je příliš mlhavé a dává prostor ke spekulacím.

 

Chceme také vědět, kdo je odpovědný za to, že v materiálech je počet žáků uveden pouze do školního roku 1998/99 a nikoliv již stav současný?

 

Klub KDU-ČSL chce dále upozornit na skutečnost, že členové hodnotící skupiny (a opět se z materiálu ani nedozvíme, kdo byl členem této skupiny) určovali pořadí jednotlivých škol v jednotlivých hodnotících kategoriích jen podle svého uvážení, přestože některé kategorie lze označit za přesně číselně vyjádřitelné.

 

Náš klub dále nechápe, proč pravicové vedení radnice, které považuje za jednu z hlavních ideologických zásad pravidlo nabídky a poptávky, nepovažuje za prvořadé hodnocení kvality školy vzrůstající nebo naopak klesající poptávku rodičů po umístění na té které škole.

 

Zde na tomto grafu můžete vidět nejen klesající či vzrůstající trendy počtu žáků jednotlivých škol, ale i další skutečnost, totiž že školy se již přestávají diametrálně odlišovat v počtu žáků.

Přesto se však základní školy, nebo spíše jejich budovy, stále významně liší ve velikosti a tedy i v příspěvcích na údržbu, přepočtené na jednoho žáka. Tento rozdíl je v některých případech až stoprocentní (například ZŠ Na Smetance nyní vynakládá 1080 Kč na žáka ročně, ve škole v Resslově ulici je to 580 Kč). V oblasti vložených prostředků do tepla a vody jsou tyto hodnoty až trojnásobné.

Je tedy načase se ptát, zda je pro Prahu 2 lepší udržovat nenaplněné školské kolosy nebo spíše investovat do prostorově skromnějších škol.

 

Není také možná tak od věci se ptát, proč na Praze 2 klesá počet dětí intenzivněji než je tomu v jiných obvodech a městech, s výjimkou sousední Prahy 1.

Neztrácí snad náš obvod až příliš svůj původní rezidentní charakter a nestává se více než je zdrávo čtvrtí administrativní?

 

Na závěr bych rád řekl, že způsob projednávání tohoto tématu vedením radnice je typickým příkladem “nekomunikujícího města”. V předloženém materiálu mi totiž naprosto chybí zpráva o jednání obvodní rady se zástupci rodičů. Není snad vždy přímé a včasné jednání zárukou předání nezkreslených informací, a to na obou stranách?

 

Na základních školách v Praze 2 je v současné chvíli skutečně mnohem větší počet míst ve třídách, než žáků, kteří by je mohli zaplnit.

Není to situace, kterou bychom si přáli, ale není to ani katastrofa.

 

Nemáme proto obavu, že bychom dnešním vrácením materiálů k přepracování a doplnění, poškodili občany Prahy 2. Právě naopak.

 

V Praze, 25. 10. 1999